[HealthyOverThirty.gr]: Αλλάζοντας συνήθειες στον κακό τον λύκο.

Ας κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο. Φάε 35gr κρυσταλλική ζάχαρη. Γίνε χοντρός.

Συνήθως δεν θέλω να αναφέρομαι σε συγκεκριμένα καταναλωτικά προϊόντα (για να μην καταλήξω με μια συγκεκριμένη μήνυση) αλλά μερικές φορές είναι αδύνατο να συγκρατηθείς. Ομολογώ ότι παρόλο που δύσκολα εκνευρίζομαι η συγκεκριμένη διαφήμιση κατάφερε να με θυμώσει.

Μεγάλη εταιρία αναψυκτικών τον τελευταίο καιρό έχει κυκλοφορήσει άπειρα διαφημιστικά σε όλα τα μέσα, τηλεόραση, Internet, περιοδικά, αφίσες, κινηματογράφους και σε ότι άλλο μπορεί να μπει διαφήμιση. Αυτό θα μου πείτε συμβαίνει από πάντα, πιο είναι το πρόβλημά σου τώρα; Το πρόβλημα με αυτά τα διαφημιστικά είναι ότι ενώ παλιότερα προσπαθούσαν να διαφημίσουν το ίδιο το προϊόν τώρα προσπαθούν να συνδέσουν ένα εντελώς άσχετο καλό γεγονός με το ίδιο το αναψυκτικό. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, που με ενόχλησε εξαιρετικά, προσπαθούν να συνδέσουν την φιλοζωία με την κατανάλωση αναψυκτικών.

Χωρίς να θεωρώ τον εαυτό μου φιλόζωο, παρόλο που πέρασα 12 χρόνια της ζωής μου με ένα αδέσποτο, νομίζω ότι εδώ οι φίλοι μας οι διαφημιστές έχουν ξεπεράσει κάθε αποδεκτό όριο ηθικής.

Παρακάτω σας δίνω το συγκεκριμένο βίντεο που κυκλοφόρησε σε τηλεόραση, Internet και κινηματογράφο στην Ελλάδα. Υποθέτω ότι ανάλογα κυκλοφορούν και στο εξωτερικό. Απ ότι βλέπω το σλόγκαν είναι το ίδιο 'ας κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο' αλλά κάθε φορά το άσχετο καλό γεγονός διαφέρει. Άλλες φορές είναι να βοηθήσουμε τα αδέσποτα, άλλες φορές να βοηθήσουμε τους φτωχούς κτλ

 

 

 

Μπορεί να μου εξηγήσει οποιοσδήποτε λογικός άνθρωπος τι σχέση έχει το να φροντίζουμε τα κακόμοιρα αδέσποτα με την κατανάλωση 35 γραμμαρίων κρυσταλλικής ζάχαρης ανά ποτήρι αναψυκτικού;

Για να προλάβω τις ερωτήσεις πως ξέρω πόση ζάχαρη υπάρχει ακριβώς επισυνάπτω άλλο ένα βίντεο με τον πρόεδρο της συγκεκριμένης εταιρίας που φροντίζει να μας το διευκρινίσει. Βλέπετε για ανταγωνιστικούς λόγους η εταιρία κρατάει την φοβερή συνταγή της μυστική έτσι ώστε να μην ξέρουμε ακριβώς τι περιέχεται και σε τι αναλογίες.

 

 

 

Δεν θα πω ψέματα, έπινα αναψυκτικά και μάλιστα το συγκεκριμένο για πολλά χρόνια και σε μεγάλες ποσότητες. Ευτυχώς το να κόψω τα αναψυκτικά (αλλά και τους 'υγιεινούς' χυμούς επίσης γεμάτους με κρυσταλλική ζάχαρη) ήταν από τις πρώτες κακές συνήθειες που 'σκότωσα' και είδα αμέσως αλλαγή και στην διάθεσή μου και στα κιλά μου. Αυτό το διάστημα προσπαθώ να κόψω εντελώς την κρυσταλλική ζάχαρη αν και είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο μια και υπάρχει παντού κρυμμένη σε διάφορα επεξεργασμένα τρόφιμα. Είναι βλέπετε ένα βασικό εργαλείο εθισμού, λειτουργεί με μηχανισμό παρόμοιο των ναρκωτικών αλλά σε χαμηλότερη ένταση. Όσο περισσότερη ζάχαρη τρως τόσο περισσότερη ζάχαρη θέλεις. Ειδικά με την κρυσταλλική, επεξεργασμένη ζάχαρη συμβαίνει αυτό. Η φυσιολογική ζάχαρη που υπάρχει πχ στα φρούτα έχει πολύ πιο φυσιολογική δράση.

 


Eδώ άλλο ένα βίντεο με το πως λειτουργεί η ζάχαρη στον εγκέφαλό μας

 

Σε κάθε περίπτωση αυτό που συμβαίνει είναι ότι με κάθε ποτήρι αναψυκτικού λαμβάνουμε 35 γραμμάρια κρυσταλλικής επεξεργασμένης ζάχαρης που μεταφράζεται σε τουλάχιστον 140 θερμίδες. Μπορεί η δικιά μου περίπτωση να στερείτε μέτρου και να μην θεωρείται φυσιολογική, ποτέ όμως δεν θυμάμαι τον εαυτό μου να μένει 'ευτυχισμένος' με ένα ποτήρι αναψυκτικού. Πάντα προχωρούσα στο δεύτερο. Αν είστε παχύσαρκος/παχύσαρκη έχετε καλές πιθανότητες να έχετε και εσείς αυτήν την κακή συνήθεια.

Δεν θέλω να επεκταθώ στις άπειρες επιστημονικές έρευνες που δείχνουν σύνδεση της κατανάλωσης κρυσταλλικής ζάχαρης με τον διαβήτη τύπου 2, την παχυσαρκία και τον καρκίνο παρόλο που αυτό πλέον θεωρείται δεδομένο. Ακόμα και αν δούμε το θέμα μόνο από την απλοποιημένη σκοπιά της κατανάλωσης θερμίδων ένας άνθρωπος που καταναλώνει ένα μόνο ποτήρι αναψυκτικού κάθε δεύτερη μέρα προσθέτει στον εαυτό του περίπου 4 κιλά βάρους στον χρόνο. Δηλαδή μόνο από μια 'αθώα' κατανάλωση αναψυκτικών, στην πιο ελαφριά μορφή κατάχρησης, μπορεί να βάλεις 12 κιλά μέσα σε μια τριετία. Αν δεν καταναλώνεις αναψυκτικά αντίθετα μπορείς να γλυτώσεις αυτά τα 12 κιλά.

Παρακαλώ προσέξτε την παραπάνω διαπίστωση. Μπορεί να έχετε μια απολύτως φυσιολογική διατροφή και να έχετε μόνο μία κακή συνήθεια, αυτή της κατανάλωσης αναψυκτικών. Είναι ικανή από μόνη της να σας δώσει περίπου 15 εξτρά κιλά και ένα καθαρό πρόβλημα παχυσαρκίας μέσα σε μόνο μια πενταετία. Και το πρόβλημα είναι ότι όταν γίνεσαι παχύσαρκος/παχύσαρκη μετά αρχίζουν ένα σωρό άλλες καταστάσεις που σε 'τραβάνε' ακόμα πιο κάτω στο συγκεκριμένο πρόβλημα πχ είναι δύσκολο να γυμνάζεσαι ή να περπατάς άρα βάζεις κι άλλα κιλά και το κακό συνεχίζεται.

 

Η περίπτωση των light προϊόντων δεν βελτιώνει καθόλου την κατάσταση μια και τα νούμερα δείχνουν ότι το κύριο προϊόν πωλήσεων παραμένει ως έχει, με την ίδια ποσότητα κρυσταλλικής ζάχαρης αλλά την ίδια στιγμή και οι light εκδοχές αμφισβητούνται η μία μετά την άλλη επιστημονικά. Όλα τα light αναψυκτικά χρησιμοποιούσαν αρχικά ασπαρτάμη ως υποκατάστατο η οποία βρέθηκε να κάνει μεγαλύτερο κακό από την ίδια την ζάχαρη σε σχέση με τον καρκίνο. Τώρα κινούνται προς αναζήτηση νέων εναλλακτικών που απλά προσπαθούν να καλύψουν το ίδιο πρόβλημα μια και η κατανάλωση αναψυκτικών δύσκολα μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι μια υγιεινή διατροφική συνήθεια.

 

Το ενοχλητικό όμως σε αυτήν την περίπτωση αλλά και σε πολλές άλλες παρόμοιες είναι η προσπάθεια σύνδεσης του καλού, μιας καλής πράξης συνήθως, με ένα καταναλωτικό αγαθό. Ακόμα και αν δεχθούμε ότι η κατανάλωση ενός αναψυκτικού δεν κάνει κακό στην υγεία μας είναι εντελώς αδύνατο να συσχετίσουμε την κατανάλωση ενός αναψυκτικού με μια καλή πράξη. Σε κάθε περίπτωση είναι τουλάχιστον ανήθικο να προσπαθούμε να πουλήσουμε κάτι συνδέοντάς το στο μυαλό του καταναλωτή με μια καλή, αγαθή πράξη. Επιτέλους κανείς υπεύθυνος από την μεγάλη αυτή ιστορική εταιρία δεν ντρέπεται που προσπαθεί να συνδέσει το συναίσθημα ενός άσχετου γεγονότος με τον αριθμό των πωλήσεων του αναψυκτικού τους;

Οι διαφημιστές θα πρέπει να το ξανασκεφτούν πριν προτείνουν τέτοια σενάρια αλλά κάποια στιγμή και η πολιτεία θα πρέπει να δει το θέμα της ηθικής στην διαφήμιση.

Επειδή φοβάμαι ότι κανείς δεν θα κάνει τίποτα για το συγκεκριμένο θέμα απλά θα ήθελα να σας υπενθυμίσω, να σημειώσω και να φωνάξω ότι  η κατανάλωση αναψυκτικών δεν κάνει τον κόσμο μας καλύτερο, τον κάνει πιο χοντρό και με προβλήματα υγείαςTWEET . Επίσης αν αγαπάτε τα ζώα και συγκινήστε από τέτοιες καταστάσεις που δείχνουν στην διαφήμιση, υιοθετήστε ένα αδέσποτο και πάτε το καμιά βόλτα στο πάρκο να παίξετε μαζί του αντί να κάθεστε στον καναπέ και να πίνετε αναψυκτικά βλέποντας τηλεόραση. Η βόλτα με ένα αδέσποτο σε κάνει καλύτερο άνθρωπο και όχι το ποτήρι του αναψυκτικού.

 

Κλείνω με μια φωτογραφία της Ρίνας, της ημίαιμης - πρώην αδέσποτης - σκυλίτσας μου, που φρόντισε για 12 χρόνια να μου κάνει τον κόσμο μου, λίγο καλύτερο.

Καρπουχτσής Γιάννης (john @healthyoverthirty.gr)

 

ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ

  1. Πως η κατανάλωση αναψυκτικών συνδέεται με την παχυσαρκία όλων των ειδών, με τον καρκίνο και με τον διαβήτη τύπου 2. Επιστημονικές αναφορές εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώεδώ και εδώ.
  2. H 'συζήτηση' για το αν η ασπαρτάμη και παρόμοια γλυκαντικά προκαλούν καρκίνο ή όχι. Κάποιες έρευνες δεν έχουν δείξει συσχέτιση αλλά κάποιες άλλες έρευνες βρίσκουν κάποια σχέση. Αναφορές εδώ, εδώ, εδώ, εδώ και εδώ
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πως μπορείτε και εσείς να αλλάξετε συνήθειες, να χάσετε βάρος και να διατηρήσετε μια καλή υγεία μετά την ηλικία των τριάντα ελάτε μαζί μας.
Με την εγγραφή σας θα λάβετε εντελώς δωρεάν το πρώτο βιβλίο του HealthyOverThirty.gr: Πως οι συνήθειες αποφασίζουν το βάρος μας.
*Το email σας θα διατηρείται σε ασφαλή βάση δεδομένων, δεν θα δοθεί σε κανέναν άλλο, θα λαμβάνετε emails μόνο από το healthyoverthirty.gr και μπορείτε να ακυρώσετε την εγγραφή σας οποιαδήποτε στιγμή το θελήσετε.

Συμφωνείτε; Διαφωνείτε; Σας έχει συμβεί κάτι παρόμοιο; Θέλετε να αναφέρετε μια δική σας ιστορία; Μπορεί αρκετές φορές να μην συμφωνούμε στις απόψεις μας όμως μια συζήτηση είναι πάντα το βασικό εργαλείο για να δούμε τα πράγματα λίγο διαφορετικά και να πάμε παρακάτω.