[HealthyOverThirty.gr]: Αλλάζοντας συνήθειες στον κακό τον λύκο.

Έναν φραπέ γλυκό με γάλα

Μια από τις χειρότερες διατροφικές μου συνήθειες ήταν ο καφές, φραπές γλυκός με γάλα.

Από την στιγμή που άρχισα να δουλεύω στο Πανεπιστήμιο σαν προπτυχιακός φοιτητής και για τα επόμενα 4-5 χρόνια που προσπαθούσα να κάνω διδακτορικό ενώ ταυτόχρονα δούλευα σε διάφορα έργα έπινα περίπου 3 με 4 καφέδες την ημέρα σε πολύ (!) μεγάλο ποτήρι. Ακόμα και μετά το Πανεπιστήμιο όμως όταν δοκίμαζα την τύχη μου στον ένδοξο ιδιωτικό τομέα η συνήθεια παρέμεινε εκεί, φραπές γλυκός με γάλα, σε μεγάλο ποτήρι.

Ουσιαστικά δεν έπινα καφέ, αλλά ένα γλυκό εθιστικό ρόφημα (κάποιος θα μπορούσε να το πει και πετιμέζι). Είχα σχεδόν πάντα στο αριστερό χέρι μου ένα ποτήρι καφέ, ειδικά τις ώρες που ήμουν μπροστά στον υπολογιστή.

 

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά και με μαθηματικούς όρους; Περίπου 3 μεγάλες κουταλιές κρυσταλλική επεξεργασμένη ζάχαρη σε κάθε μεγάλο ποτήρι καφέ και εξτρά θερμίδες από μπόλικο συμπυκνωμένο πλήρες γάλα για καφέ. Ξεχνάω για λίγο το 'υγιεινό' εν μέρει γάλα και ασχολούμαι μόνο με την ζάχαρη. 3-4 καφέδες την ημέρα με 3 μεγάλες κουταλιές ζάχαρη σημαίνουν συνολικά περίπου 9-12 κουταλιές ζάχαρη την ημέρα. Βάζω ένα μέσο όρο 10 κουταλιές και πολλαπλασιάζω επί περίπου 25 μέρες (Κυριακή αργία αλλά όχι πάντα, ειδικά αν είσαι υποψήφιος διδάκτορας στην Ελλάδα), σύνολο 250 κουταλιές τον μήνα. Ένα κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη υπολογίζεται στα 'αισιόδοξα' σενάρια 4 γραμμάρια ή περίπου 15 θερμίδες. Με το 'αισιόδοξο' αυτό σενάριο έχουμε ένα σύνολο 250x15= 3750 θερμίδες τον μήνα. Στον ένα χρόνο αυτές οι θερμίδες γίνονται 45000 (στρογγυλό νούμερο) και αν διαιρέσουμε με τις 7000 θερμίδες που αντιστοιχούν περίπου σε ένα κιλό βάρους αυτό σημαίνει ότι η συνήθεια του 'φραπέ γλυκός με γάλα' μπορεί να σας δώσει (και εμένα μου έδωσε απλόχερα) περίπου 6 με 7 κιλά εξτρά μέσα σε ένα μόνο χρόνο.

 

Παρακαλώ ξανασκεφτείτε την προηγούμενη διαπίστωση. Μόνο μια κακή συνήθεια αρκεί για να σας δώσει 6 με 7 κιλά εξτρά μέσα σε ένα χρόνο. Γνωρίζω ότι ήμουν υπερβολικός και πολύς κόσμος δεν πίνει τόσα ποτήρια καφέ όμως θέλω να τονίσω την αρνητική επίδραση που μπορεί να έχει στο βάρος μας μόνο μια κακή συνήθεια. Και δυστυχώς είμαστε γεμάτοι από κακές καταναλωτικές συνήθειες που σχετίζονται με το βάρος μας, δεν είναι μόνο μια κάθε φορά. Αντίθετα οι καλές συνήθειες π.χ να τρέχω καθημερινά για μισή ώρα στην παραλία είναι σπάνιες, ειδικά όταν είμαστε σε φάση σπουδών ή έντονου εργασιακού φόρτου (θέλουμε να γίνουμε στελέχη και τα λοιπά παραμύθια...)

 

Πριν από 4 περίπου χρόνια, εντελώς συνειδητά και με μικρή σχετικά προσπάθεια και δυσκολία άρχισα να ελαττώνω την ζάχαρη που έβαζα στον καφέ μου. Κάποια στιγμή μέσα σε αυτήν την προσπάθεια είπα να δοκιμάσω να πιω έναν καφέ σκέτο, ούτε ζάχαρη ούτε γάλα. Το έκανα κυρίως για πλάκα, για δοκιμή, για την εμπειρία να δω πως είναι. Δεν είχα σκοπό να φτάσω σε αυτό το σημείο. Παρόλα αυτά διαπίστωσα ότι η πικρή γεύση του καφέ είχε πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον απ ότι η γλυκιά του πετιμεζιού που κατανάλωνα τόσα χρόνια. Δοκιμάζοντας διάφορους καφέδες διαπίστωσα ότι μόνο όταν πίνεις σκέτο τον καφέ σου μπορείς να καταλάβεις πραγματικά την ποιότητα του καφέ που καταναλώνεις.

Με τον καιρό 'εθίστηκα' τόσο πολύ σε αυτήν την πικρή γεύση που σήμερα μου είναι αδιανόητο να πιω καφέ που δεν είναι σκέτος.

 

Αν πίνετε πάνω από έναν καφέ την ημέρα ή αν βάζετε αρκετή ζάχαρη και γάλα σας προτείνω να κάνετε μια προσπάθεια μείωσης και να δείτε την αντίδρασή σας. Ίσως η πρώτη φορά να σας ξενίσει πολύ όμως αν το δοκιμάσετε και δεύτερη και τρίτη θα δείτε ότι ο σκέτος καφές έχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον ειδικά αν πρόκειται για καλό καφέ. Ακόμα και αν δεν έχετε πρόβλημα εξτρά κιλών νομίζω ότι και μόνο η πραγματική γεύση του καφέ θα σας αποζημιώσει.

Υπάρχει ο μύθος ότι ο σκέτος καφές πειράζει το στομάχι. Δεν ισχύει τίποτα από αυτά. Αν τυχόν έχεις ευαίσθητο στομάχι δεν σε πειράζει μόνο ο καφές αλλά και τα φρούτα και πολλά άλλα πράγματα. Αν όντως σε πειράζει ο καφές στο στομάχι μπορείς να δοκιμάσεις και να δεις αν όντως συμβαίνει αυτό και κάτω από ποιες συνθήκες. Τις περισσότερες φορές τα στομαχικά προβλήματα προκαλούνται από λόγους έλλειψης καθαριότητας ή κακής ποιότητας καφέ στα καταστήματα και όχι από την έλλειψη κρυσταλλικής ζάχαρης και γάλακτος.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν και έρευνες που ασχολούνται με το αν ο καφές επηρεάζει αρνητικά την απώλεια βάρους και τον διαβήτη. Έχουν βρεθεί αρκετές ευεργετικές ιδιότητες του καφέ όμως συνήθως αυτές συνοδεύονται και από άλλες καταστάσεις όπως φυσιολογική διατροφή και άσκηση. Σε υπέρβαρους και παχύσαρκους διερευνώνονται υποψίες ότι ο καφές ίσως να έχει έναν επιβαρυντικό ρόλο στην προσπάθεια για απώλεια βάρους. Αν έχετε παραπάνω κιλά και πίνετε καθημερινά καφέ κάντε μια δοκιμή για 1-2 εβδομάδες χωρίς καφέ για να δείτε αν επηρεαστεί το βάρος σας ή όχι. Έτσι κι αλλιώς είναι πολύ χρήσιμο να αποτοξινώνουμε τον οργανισμό μας από οποιεσδήποτε ουσίες καταναλώνουμε καθημερινά.

Κάτι ακόμα που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι η παραπάνω αναφορά έχει να κάνει με τον απλό φτωχό φραπέ. Υπάρχουν άλλα είδη καφέ που προσφέρονται στα άπειρα μαγαζιά που πουλάνε καφέ και η θερμιδική επιβάρυνση που προκαλούν είναι πολύ μεγαλύτερη. Κάποια είδη καφέ έχουν περισσότερες θερμίδες απ' ότι ένα ολοκληρωμένο μεσημεριανό φαγητό. Αν είστε συχνός επισκέπτης τέτοιων μαγαζιών καλό θα ήταν να ξανασκεφτείτε το είδος του καφέ που πίνετε.

Καρπουχτσής Γιάννης (john @healthyoverthirty.gr)

ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ

  1. Άρθρο σχετικά με την καθαριότητα των μηχανών καφέ στα μαγαζιά από εργαζόμενο.
  2. Επιστημονική μελέτη σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργεί ο καφές στο στομάχι και στην πέψη γενικότερα.
  3. Η δίαιτα της έλλειψης του καφέ.The Decaf Diet: Is Caffeine Making You Fat?
  4. Μελέτες που δείχνουν ότι ο καφές μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην απώλεια βάρους και στην εμφάνιση διαβήτη τύπου 2. Αναφορές εδώ και εδώ.
  5. Θερμίδες σε έναν καφέ γνωστής πολυεθνικής εταιρίας εδώ και γενικά ανάλυση των θερμίδων στα διάφορα είδη που προσφέρουν εδώ (τουλάχιστον αυτοί έχουν τα 'κότσια' να μας ενημερώνουν για τις θερμίδες των προϊόντων τους).

 

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πως μπορείτε και εσείς να αλλάξετε συνήθειες, να χάσετε βάρος και να διατηρήσετε μια καλή υγεία μετά την ηλικία των τριάντα ελάτε μαζί μας.
Με την εγγραφή σας θα λάβετε εντελώς δωρεάν το πρώτο βιβλίο του HealthyOverThirty.gr: Πως οι συνήθειες αποφασίζουν το βάρος μας.
*Το email σας θα διατηρείται σε ασφαλή βάση δεδομένων, δεν θα δοθεί σε κανέναν άλλο, θα λαμβάνετε emails μόνο από το healthyoverthirty.gr και μπορείτε να ακυρώσετε την εγγραφή σας οποιαδήποτε στιγμή το θελήσετε.

Συμφωνείτε; Διαφωνείτε; Σας έχει συμβεί κάτι παρόμοιο; Θέλετε να αναφέρετε μια δική σας ιστορία; Μπορεί αρκετές φορές να μην συμφωνούμε στις απόψεις μας όμως μια συζήτηση είναι πάντα το βασικό εργαλείο για να δούμε τα πράγματα λίγο διαφορετικά και να πάμε παρακάτω.